Wznowienie działalności
Serdecznie zapraszamy na pierwsze w tym roku spotkanie Wydziałowego Laboratorium Gier. Naszym gościem będzie Piotr Mistygacz z firmy Techland, który opowie nam o projektowaniu poziomów w grach komputerowych.
Spotkanie odbędzie się 8 listopada o godzinie 17:30 w Instytucie Filologii Angielskiej, sala 207.
Zakończenie działalności w roku akademickim 2015/2016
2016-06-20 15:51
Szanowni państwo, w związku z dobiegającym końcem semestru oraz zbliżającymi wakacjami informujemy, że Wydziałowe Laboratorium Gier zakończyło działalność. Jednocześnie informujemy, że od nowego roku akademickiego planujemy kolejną serię spotkań. Więcej informacji już wkrótce na naszej podstronie.
Przesunięcie daty ostatniego spotkania w tym semestrze
2016-05-17 17:05
Szanowni Państwo,
informujemy, że nasze ostatnie spotkanie, z powodów organizacyjnych, zostało przeniesione na 8 czerwca, Empik Renoma, godzina 18:00.
Aktualizacja
Uwaga.
Na nasze kolejne spotkanie zapraszamy 2 marca 2016 o godzinie 18:15, Instytut Filologii Angielskiej sala 208.
Aktor Jarosław Boberek i reżyser dubbingu Michał Przybył na UWr
O dubbingowaniu gier opowiedzą na Uniwersytecie Wrocławskim Jarosław Boberek, popularny aktor teatralny, filmowy i dubbingowy oraz Michał Przybył, realizator i reżyser dubbingu ze Studia PRL. Spotkanie z nimi organizuje Laboratorium Gier Wideo UWr. Wstęp wolny.
Z Jarosławem Boberkiem i Michałem Przybyłem porozmawiamy o voice actingu w grach wideo, czyli dubbingowaniu jednego z najpopularniejszych mediów na świecie. Użyczanie głosu postaciom z gier to prawdziwa sztuka, niejednokrotnie aktorzy swoim głosem mogą nadąć postaci “drugie życie” i stworzyć tym samym bohaterów, którzy na długo zapadną w pamięć graczom. Dzięki temu odbiór gry jest znacznie przyjemniejszy, ale należy pamiętać, iż jest to efekt wytężonej pracy i prawdziwego kunsztu realizatorów dźwięku oraz samych aktorów. Ponieważ tradycja dubbingu w polskiej branży gier wideo ma już ponad dwadzieścia lat i od dłuższego czasu stanowi jedną z tych kwestii, do której wielką wagę przywiązują gracze z nad Wisły, Laboratorium Gier Wideo (Uniwersytet Wrocławski) postanowiło przybliżyć wszystkim zainteresowanym fenomen podkładania głosu w grach.
Jarosław Boberek to popularny aktor mający na swoim koncie wiele ról filmowych, telewizyjnych i teatralnych. Szerokiej widowni znany jest z roli posterunkowego w serialu „Rodzina zastępcza”. Dla polskich graczy Boberek to jednak przede wszystkim prawdziwy król dubbingu – człowiek, który swoim głosem potrafi nadać niepowtarzalny charakter każdej postaci.
Miłośnicy rodzimych gier wideo nie mają wątpliwości – bohaterowie, którym użyczył głosu, na długo zapadają w pamięć. Do takich należą chociażby Kruk z „The Longest Journey: najdłuższa podróż”, Magister z „Wiedźmina” czy kultowy już Nathan Drake z serii „Uncharted”. Jarosław Boberek podkłada też głos w filmach, reklamach i serialach animowanych. Na swoim koncie ma także kilka produkcji, w których sam odpowiadał za reżyserię dubbingu.
Naszym gościem będzie również Michał Przybył, realizator dźwięku i reżyser dubbingu wielu reklam, gier wideo czy seriali. Współtwórca Studia PRL, jednej z najbardziej uznanych firm zajmujących się udźwiękowieniem filmów, seriali i gier. Efekty jego pracy możemy podziwiać w najpopularniejszych grach konsolowych, takich jak „Until Dawn” czy seria „Uncharted” oraz prawdziwym hicie, jakim bez wątpienia jest „Wiedźmin 3: Dziki Gon”.
Spotkanie organizuje Laboratorium Gier Wideo Uniwersytetu Wrocławskiego – jednostka badawcza działająca przy Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach projektu Polskie Gry Wideo pod patronatem Stowarzyszenia Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster” oraz audycji poświęconej elektronicznej rozrywce – “Masz 3 Życia”. Inicjatywa ma na celu promowanie wiedzy o grach wideo.
https://www.facebook.com/events/622797831191243/
Harmonogram na okres styczeń – maj 2016
2016-01-05 14:03
Zapraszamy do zapoznania się z najnowszym harmonogramem spotkań laboratorium.
Jednocześnie przypominamy, że nowy cykl spotkań rozpoczynamy 27 stycznia spotkaniem z Jarosławe Boberkiem oraz Michałem Przybyłem, którzy opowiedzą nam o swojej pracy przy dubbingowaniu gier komputerowych. Więcej szczegółów już wkrótce.
Aktualizacja – spotkania 2016
Informujemy, że nowy cykl spotkań rozpoczniemy 27 stycznia, szczegółowy harmonogram zostanie ogłoszony w nadchodzącym tygodniu.
Wykład – Fabularyzowane gry komputerowe w przestrzeni humanistycznej
Wydziałowe Laboratorium Gier Wideo Uniwersytetu Wrocławskiego ma wielką przyjemność zaprosić pracowników, studentów, doktorantów oraz wszystkich zainteresowanych na gościnny wykład dra hab. Rafała Kochanowicza (UAM) pt.
‚Fabularyzowane gry komputerowe w przestrzeni humanistycznej’,
który odbędzie się w dniu 16 grudnia (środa) o godzinie 16.30 w sali 208 w Instytucie Filologii Angielskiej. Po wykładzie przewidziana jest dyskusja, do udziału w której wszystkich Państwa serdecznie zapraszamy.
Abstrakt:
Gry komputerowe przeistoczyły się z prymitywnych programów w rozbudowane w swej mechanice, interaktywne teksty kultury, konkretyzujące w ramach atrakcyjnego, audiowizualnego przekazu pomysły pisarzy-fantastów, cywilizacyjne przemiany, sportowe wydarzenia, czy wojenne tragedie. Zawarte w cyfrowych produkcjach aspekty światopoglądowe oraz sposób ich wyrażania wykraczają też niekiedy daleko poza obszar tradycyjnie rozumianej ‚gry’, czy ‚zabawy’ sensu stricto. Wszystko to sprawia, że wytworzona przy użyciu ‚cudownych wynalazków’ elektroniki ‚wirtualna rzeczywistość’ w grach komputerowych poddaje się dokładnie tym samym prawidłom dyskursu, co teksty uznane już dziś za tradycyjne – jak literatura czy film.
Biogram:
Rafał Kochanowicz – dr hab., adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Opiekun naukowy Olimpiady Wiedzy o Kulturze Popularnej. Autor książek: Fantastyka – klucz do wyobraźni. (2001), Fabularyzowane gry komputerowe w przestrzeni humanistycznej. Analizy, interpretacje i wnioski z pogranicza poetyki, aksjologii, dydaktyki literatury (2012). Współredaktor tomu Fantastyka w obliczu przemian (2012). Interesuje się szeroko pojętą fantastyką, grami komputerowymi i kulturą popularną.
Aktualizacja
Z przykrością informujemy, że spotkanie z przedstawicielami TK Games odbędzie się w styczniu.
Zapraszamy jednak na wykład gościnny dr hab. Rafała Kochanowicza, który odbędzie się już 16 grudnia, więcej informacji wkrótce.
Wydarzenie specjalne 28.11.2015
2015-11-22 15:55
Wydział Filologiczny, Stowarzyszenie ‚Trickster’ oraz projekt Polskie GryWideo zapraszają!
Kolejne spotkanie w środę 25.11.2015
Wydziałowe Laboratorium Gier Wideo oraz Instytut Filologii Angielskiej UWr zapraszają na kolejne spotkanie.
Tym razem gościć będziemy Radosława Smektałę z Tequila Games, który poprowadzi dla nas warsztat poświęcony procesom wydawniczym i produkcyjnym gier mobilnych.
Spotkanie odbędzie się 25 listopada (środa) w budynku IFA przy ulicy Kuźniczej 22 w sali 208 o godzinie 16:30. Po wykładzie zapraszamy na dyskusję.
Tequila Games jest jedną z aktywniejszych firm deweloperskich działających na rynku gier mobilnych. Firma zajmuje się produkcją darmowych aplikacji dostępnych za pośrednictwem autorskiej platformy dystrybucyjnej. Gry mobilne są często niedocenianym acz istotnym segmentem rynku gier komputerowych, który nabiera coraz większego znaczenia w kontekście dostępu to coraz potężniejszych i coraz bardziej funkcjonalnych urządzeń mobilnych.
Kolejne spotkanie już w środę 18.11.2015
Wydziałowe Laboratorium Gier Wideo oraz Instytut Filologii Angielskiej UWr zapraszają na kolejne spotkanie.
Tym razem wysłuchać będziemy mogli wykładu pt:
„Specyfika i rozwój gier z gatunku city builders”
który wygłosi mgr Szymon Kukulak z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Spotkanie odbędzie się 18 listopada (środa) w budynku IFA przy ulicy Kuźniczej 22 w sali 208 o godzinie 16:30. Po wykładzie zapraszamy na dyskusję.
Abstrakt:
Prelekcja poświęcona będzie grom typu city builder. Zarysowana zostanie ich historia, nakreślona zostanie ich specyfika i zdefiniowane zostaną ramy gatunkowe, przedyskutowana też zostanie kwestia ich rozmycia (w kontekście tytułów należących do innych odmian strategii – np. RTS czy 4X – lecz wykazujących pokrewne cechy). Zarysowane zostaną różnice i podobieństwa między grami osadzonymi w różnych sztafażach, następnie omówione będą w sposób przekrojowy różne aspekty gier city builder, które pozwalają na zastosowanie do nich odmiennych podejść badawczych – jak poziom posiadanej kontroli nad wirtualnym społeczeństwem, stopień zindywidualizowania obywateli, stosowane modele ekonomii, uwypuklone w danej grze sektory gospodarki czy usług, obecność w świecie gry katastrof naturalnych czy metafizyki.
Biogram:
mgr Szymon Piotr Kukulak, ur. 1983 w Krakowie, doktorant na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, absolwent filologii polskiej i fizyki doświadczalnej na tej uczelni, licencjat astronomii. Zajmuje się literaturoznawstwem i game studies. Interesuje się przede wszystkim związkami między kulturą popularną oraz historią nauki i technologii, od czasów powojennych po współczesność. Publikował m.in. w Wielogłosie, Homo Ludens, Ha!art, Res Publice Nowej.
Spotkania, wykłady i warsztaty
W imieniu „Laboratorium Gier Wideo” serdecznie zapraszamy Państwa do wzięcia udziału w spotkaniach poświęconych aspektom badawczym gier komputerowych oraz funkcjonowaniu branży multimedialnej rozrywki w Polsce.
Spotkania pozwolą zapoznać się z pracami badaczy z całej Polski, jak również podjąć dyskusję z producentami, twórcami, scenarzystami oraz dziennikarzami. Celem jest zapoznanie uczestników z perspektywami badawczymi oraz sposobami badania gier.
Zachęcamy do aktywnego uczestnictwa wszystkich studentów, pracowników naukowych oraz entuzjastów zainteresowanych tematyką, a szczególności tych, którzy planują poświęcić swoje prace dyplomowe tematyce gier wideo.
Cykl spotkań rozpocznie się 14 października w sali 404 w Instytucie Filologii Angielskiej przy ulicy Kuźniczej 22 i potrwa cały rok.